گونی پلاستیکی در اصفهان که موجب جدایی 10 زوج در یزد شد

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین شکل‌های بسته‌بندی، گونی پلاستیکی در اصفهان هستند.

کیسه‌ها برای ذخیره‌سازی مواد غذایی، بسته‌بندی و حمل و نقل کالاها و برای دفع زباله از جمله موارد دیگر استفاده می‌شوند.

کیسه پلاستیکی یا پلی بگ به محفظه ای گفته می شود که از یک لایه پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر ساخته شده است که در یک انتها باز است.

اگرچه در هر اندازه ای، اگر بتواند 25 کیلوگرم / 50 پوند یا بیشتر را تحمل کند، اغلب به آن “گونی” می گویند. آنها از مواد زیادی ساخته شده اند

. با این حال، کیسه های کاغذی و پلی الفین بدون شک محبوب ترین انواع کیسه ها و کمترین هزینه واحد هستند. اکثر کیسه های پلاستیکی گرما مهر و موم شده اند در حالی که کیسه های کاغذی معمولاً با چسب بسته و مهر و موم می شوند.

کیسه ها اغلب از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته می شوند. این پلاستیک معمولاً سفید شیری یا نیمه شفاف است، سوراخ‌شدگی عالی، نفوذپذیری و مقاومت در برابر دما پایین‌تر است، سفت‌تر و قوی‌تر از LDPE / LLDPE است، اما راحت‌تر پاره می‌شود و تمایل به چروک شدن دارد.

اکثر کیسه های خرید، مواد غذایی و زباله در ایالات متحده آمریکا از این پلاستیک ساخته شده اند. HDPE اغلب به دلیل استحکام بالا و هزینه کم انتخاب می شود.

پلی اتیلن با چگالی متوسط کمتر از HDPE مات است اما به شفافیت LDPE نیست. کیسه های ساخته شده از این پلاستیک معمولاً قوی تر از LDPE هستند اما به اندازه کافی کشش ندارند.

این نوع پلی اتیلن در مقیاس بسیار کوچکتر از HDPE استفاده می شود و اغلب برای کیسه های زباله و برای بسته بندی مصرف کننده استفاده می شود.

پلی اتیلن با چگالی کم یا LDPE یکی دیگر از پلی اولفین های بسیار محبوب است. کیسه های ساخته شده از این ماده یا به رنگ سفید یا شفاف هستند. LDPE اغلب برای بسته‌بندی مصرف‌کننده انتخاب می‌شود که در آن استحکام لازم نیست، مانند کیسه‌های نان، روزنامه، مواد غذایی منجمد، محصولات تازه، لباس‌های خشکشویی و غیره.

آنها همچنین دارای مقاومت در برابر پارگی و خواص سد رطوبتی خوب هستند اما فقط خواص مانع گاز منصفانه دارند.